close

Gasoline

汽油

The Weeknd: Dawn FM Album Review | Pitchfork

Gasoline 唱的是 Abel 的虛無生活,指的是生活空虛的剩下毒品和戀人。唯有緊抱著戀人,生命才還有一點意義。撇開悲觀色彩,這首歌可是充滿了彩蛋,呼應了幾首以往的歌曲。有興趣不妨看看底頁的注解,我有為每個彩蛋附上介紹。

 

[Verse 1]

It's 5 AM my time again

凌晨5點,屬於我的時間

I've soakin' up the moon, can't sleep

我在月光下沐浴,難以入睡

It's 5 AM my time again

凌晨5點,屬於我的時間 (1)

I'm calling and you know it's me

你知道來電的就是我 (1)

I'm pushin' myself further

我又嗨大了

I'm just tryin' to feel my heartbeat beat (Beat)

大概只聽到自己的心跳了

I wrap my hands around your neck

雙手捏著你的脖子(2)

You love it when I always squeeze

你喜歡窒息的快感吧(2)

It's 5 AM, I'm high again

凌晨5點,我又嗨大了

And you can see that I'm in pain (Ooh, ooh)

你看得見我痛苦的模樣

I've fallen into emptiness

我掉進無盡的空虛

I want you 'cause we're both insane

我想要你,和我一樣瘋狂的你

I'm staring into the abyss

我凝視著深淵 (3)

I'm lookin' at myself again

同時回望自己 (3)

I'm dozing off to R.E.M.

我嘗試進入深度睡眠

I'm trying not to lose my faith

嘗試挽留著我的信仰 (4)

 

[Chorus]

And I love it when you watch me sleep

我喜歡你望著我入睡

You spin me 'round so I can breathe

反轉我讓我呼吸

It's only safe for you and me

只有我們兩個才能這樣吧

I know you won't let me OD

我知道你不會讓我吸多了

And if I finally die in peace

如果我真的死了

Just wrap my body in these sheets (Sheets)

用這些被單裹着我的身軀

And pour out the gasolinе

淋上汽油統統燒掉

It don't mean much to me

我都不介意

 

 

[Verse 2]

It's 5 AM, I'm nihilist

凌晨5點,我是個虛無主義者(5)

I know therе's nothing after this (After this)

死後大概什麽都沒有

Obsessing over aftermaths

是我過分沉迷結局

Apocalypse and hopelessness (Hopelessness)

滿腦是末日和絕望

The only thing I understand

我唯一明白的

Is zero sum of tenderness (Tenderness)

善意都是零和游戲(6)

Oh, baby, please, just hold me close

寶貝,把我抱緊吧

Make me believe there's more to live

讓我相信活著還有意義

 

[Bridge]

Around, around, around, around we go

芸芸衆生

In this game called life, we are not free

這個世上裏,誰都不是自由的

 

[Chorus]

And I love it when you watch me sleep

我喜歡你望著我入睡

You spin me 'round so I can breathe

反轉我讓我呼吸

It's only safe for you and me

只有我們兩個才能這樣吧

I know you won't let me OD

我知道你不會讓我吸多了

And if I finally die in peace

如果我真的死了

Just wrap my body in these sheets (Sheets)

用這些被單裹着我的身軀

And pour out the gasolinе

淋上汽油統統燒掉

It don't mean much to me

我都不介意

 

注解

(1) 這裏回應Abel來自2015的成名曲The Hills的歌詞: I only call you when it’s half-past five.

(2) 這裏是指窒息性愛,同時也回應Abel的另一首歌Take My Breath的歌詞:Take my breath away, Nobody does it better, babe, Bring me close to heaven.

(3) 「當你遠遠凝視深淵時,深淵也在凝視你。」出自德國著名哲學家尼采的經典著作《善惡的彼岸》。

(4) 這裏回應Abel的另一首歌Faith的歌詞:Light a blunt up with the flame, Put that cocaine on a plate, Molly with the purple rain, ‘Cause I lost my faith.

(5) 虛無主義主要受尼采的思想影響,簡單一點可以理解為不相信有上帝或者任何形式的死後世界,死亡等於回歸虛無。

(6) Abel的意思是這個世界沒有純粹的善意,也就是説所有人都是帶著意圖會親近身邊的人,沒有無條件的愛。

 

arrow
arrow

    愛黛蓮娜 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()